Reizen, werken en vissen – Roofvissen vanaf de kant in de kleine uurtjes

Vaak geeft het drukke, soms hectische leven niet veel tijd en ruimte om veel aandacht te besteden aan je hobby’s. Werk, studie, ouderschap, sociale verplichtingen, enzovoorts zijn allemaal dingen die bij het leven horen, maar die je soms wel beperken als het gaat om het uitvoeren van je hobby’s. Je moet hierin een balans zien te vinden, hoe lastig dat ook kan zijn. Lennard Ringnalda van Shimano laat zien hoe hij zo effectief zijn visuren pakt. 

Door Lennard Ringnalda

Hoe fijn is het als je op een onverwacht moment even wat loze uurtjes hebt en lekker aan de waterkant kunt gaan staan. Er zijn meer geschikte momenten dan je op voorhand zult denken. Deze situaties maak ik regelmatig mee en daarom heb ik afgelopen jaar een reishengeltje aangeschaft. Dit reishengeltje ligt eigenlijk standaard achterin de auto, samen met wat kunstaas. Op deze manier heb ik altijd wat materiaal bij me en kan ik het meeste uit mijn vrije tijd te halen.

Met je nette schoenen over de kribben stroffelen. Wie bedenkt het?!

Reishengel

Bij mijn keuze voor een reishengeltje hield ik rekening met het feit dat de hengel geschikt moest zijn voor vrijwel alle situaties. Ik wil licht kunnen vissen op bijvoorbeeld baars, maar tegelijkertijd ook wat zwaarder op snoek. Daarnaast wil ik de hengel kunnen gebruiken op het zoute water, waar de vissen verhoudingsgewijs een stuk sterker zijn dan in het zoete.

De S.T.C. ‘Multi-Length’ spin 210/240M, in lengte verstelbaar.

De S.T.C. (Shimano Travel Concept) serie van Shimano biedt een ruime keuze aan hengels en uiteindelijk is mijn oog gevallen op de S.T.C. ‘Multi-Length’ spin 210/240M. Dit is een 5-delige hengel waarbij je kunt kiezen tussen 210 cm en 240 cm, door het toevoegen of weglaten van een een ‘stukje’ blank. Ideaal, want zo kun je met dezelfde hengel op zowel klein als groot water goed terecht. De gewichtsaanduiding is ‘M’, wat neerkomt op een werpgewicht tussen de 10 en 30 gram, in mijn ogen het ideale allround werpgewicht. Voorzien van een 2500 serie molen met een 10/00 gevlochten lijntje in dit de ideale set-up voor de onverwachte sessies.

Makkelijk mee te nemen

Naast de hengel met molen ligt er natuurlijk ook wat kunstaas en kleinmateriaal achterin de auto. Wat betreft kunstaas kan ik kort zijn: shads, creature baits, crankbaits, spinner(bait)s en swimbaits in verschillende formaten en gewichten. Tevens ligt er ook een kant-en-klare carolina-rig voor het geval dat de vissen wat passiever zijn. Daarnaast heb ik een doosje kleinmateriaal mee.

Mijn eerste vis op de S.T.C. en wat voor een!

Denk hierbij aan loodkoppen, haken, een rolletje fluorocarbon, stalen onderlijntjes, bullet weights, wartels, snaplocks etc. Ook heb ik te allen tijde een scherp schaartje en een goede tang mee voor het geval dat die nodig zijn. Over het meenemen van kunstaas heb ik nog een tip: Neem nooit slechts één exemplaar van een soort en formaat aasje mee. Je zult zien dat je de sterren van de hemel vist en de worp erna je aasje op de bodem parkeert. En ja, ik spreek uit ervaring.

 

Die ene stek onderweg

En inderdaad, het blauwe stuk herbergt roofvis 😛 Gevangen op een van de nieuwe aasjes van Shimano: de Bantam Rattlin’ Sur Vibe, voorzien van vlijmscherpe japanse trebles.

Alle vissers zullen zich in de volgende situatie heel goed herkennen: Voor werk, studie of andere verplichtingen begeef je je op minder bekend terrein. Op de navigatie zie je in de verte al een blauwe structuur aankomen en op het moment van passeren zie je uit het autoraam de perfecte stek. ‘Hier moet een snoek liggen’ en ‘had ik maar een hengeltje mee’, denk je op dat moment. Precies voor deze situaties is een reishengeltje ideaal. Als dat reishengeltje vervolgens ook nog achterin de auto blijkt te liggen, is de keuze snel gemaakt toch?!

Vakantie

Een hele fijne baars. Wederom op een nieuw aasje van Shimano: De Bantam Flügel 70-F.

De zomervakantie staat voor de deur. Bij uitstek het perfecte moment om eens een hengeltje uit te gooien. Als dat niet in eigen land kan, moet het maar gebeuren in het buitenland. Een lange hengel is niet handig om te vervoeren, laat staan een ééndelige hengel.

Dé manier om grip op je baars te hebben. Ondersteun grotere baarzen hierbij ook met je andere hand.  Pas wel op met de loshangende dreggen.

Met een transportlengte van 59 centimeter past mijn gekozen reishengeltje in vrijwel elke reiskoffer van normaal formaat. Deze wordt geleverd in een mooie opberghoes verstevigd met een koker, wat me ervan verzekert dat er tijdens transport niks kapot gaat. Of je nu richting de Belgische Ardennen rijdt om te gaan forellen, of met het vliegtuig naar de Costa del Sol vliegt om vanaf de pier zeebaarzen te vangen: met een reishengeltje is dit allemaal mogelijk.

Met je neus in de boter

Onlangs heb ik na een lange studiedag in het zuiden des lands de rivieren even opgezocht. Ik, als noorderling, ben altijd weer onder de indruk van het mooie rivierengebied wat wij in Nederland hebben. De spulletjes lagen achterin de auto, dus ik ging een poging wagen. Al binnen enkele worpen wist ik een mooie baars te vangen, dat gaf vertrouwen. De worp erna ving ik wederom een mooie baars, het broertje of zusje van de baars ervoor.

Voor het vissen met lipless crankbaits is een hengel met een soepele topactie een pré. Je hebt hierdoor echt veel minder lossers tijdens de dril.

Genietende van het zomerse avondzonnetje wist ik in slechts twee uurtjes tijd de dubbele cijfers aan te tikken, met als uitschieter een sterke zomerbaars die precies de magische grens van 50 cm aantikte. Zoals Louis van Gaal zou zeggen: ‘With your nose in the butter’. Goh, wat was ik blij dat ik altijd een hengeltje achterin de wagen had liggen! Voldaan liep ik weer richting de auto om de reis huiswaarts voort te zetten en om de dag erna weer hard aan het werk te gaan.

Ten slotte nog een korte tip: Neem een statief mee voor je camera of telefoon zodat je een fatsoenlijke foto kan schieten voor het geval je alleen bent. Geniet van de zomervakantie Roofmeisters!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *